Siūlomi artikuliaciniai, klausos, kvėpavimo ir putimo pratimai -tai viena iš idėjų praleisti laiką su savo vaiku. Jų tikslas yra skatinti kalbos vystymąsi per klausos, atminties, ritmo, kvėpavimo pratimus. Prieš pradėdami žaisti, prisiminkime, kad vaikui turėtų būti smagu!
KLAUSOS, GIRDIMOJO SUVOKIMO ŽAIDIMAI
1. Įvairių aplinkos garsų atpažinimas – atkreipti vaiko dėmesį į juos, įsiklausyti, paaiškinti, su kuo tas garsas yra susijęs. Žaidimai su puodeliais, dangteliais, šepetukais, plėvelės čežėjimas, popieriaus glamžymas ir t.t. Pirma, mes kartu išbandome, kaip tuos ,,triukšmus“ girdime. Vaikui liepiame įsiklausyti ir įsiminti. Tada prašome vaiko apsisukti ir atspėti girdėtus garsus.
2. Gyvūnų „balsų“ atpažinimas – pirmiausia imituojame garsus (galima pasitelkti į pagalbą paveikslėlius), tada prašome vaiko juos atpažinti. Galime naudoti keletą iš karto gyvūnų „balsų“.
Štai keletas pavyzdžių:
Šuo – au, au; Višta – ko, ko, ko; Pelėda – uhu-uhu; Vilkas – auu; Varlė – kva, kva; Karvė – muu, muu; Bitė – bzz ir t.t.
3. „Pagauk garsą“ – vaikas iš pasakytų garsų eilės išskiria garsą, pagal susitarimą suploja, pakelia ranką, pvz., š (sakome s, š, c, ž).
-„Pirmas žodžio garsas“ – vaikas pasako kokį girdi pirmą garsą pasakytame žodyje,
-,,Surask draugų“-sugalvoti žodžius su nurodytu garsu žodžio pradžioje (viduje, gale). Atrinkti paveikslėlius, kurių pavadinimuose yra nurodytas garsas.
Galimi balso lavinimo žaidimai – mokykite skirti balso garsumą, intonaciją.
4. Žaidimai ritmo imitavimui – plojame ar stuksename, o vaikas kartoja. Galimi pavyzdžiai:
ARTIKULIACIJOS PRATIMAI
–„Saldainiukas“ – vaikas įsivaizduoja, kad burnoje yra saldainiukas, liežuviu spaudžia ,,kamuoliukus“ už skruosto ir čiulpimo judesius.
-„Laikrodukas“ – judinama liežuviu į lūpų šonus, imituojant tiksintį laikroduką.
-„Supynės“ – iškištas liežuvis nuleidžiamas prie smakro, paskui keliamas į viršų, siekiant nosį.
-„Uogienė“ – liežuviu aplaižoma viršutinė lūpa, paskui – apatinė.
-„Arkliukas“ – pliaukšėti liežuviu, greitai-lėtai, stengiantis jį aukštai pakelti ir stipriai prispausti prie kietojo gomurio.
-,,Dantų šepetėlis” – liežuvis yra ,,dantų šepetėlis”, kuris išvalo paeiliui viršutinius ir apatinius dantukus iš išorinės ir vidinės pusių.
-„Laka pieną kačiukas“ – imituojamas gyvūnėlio pieno lakimas.
-„Šaukštelis“ – liežuvio galiukas ir šonai pakilę, o vidurys įdubęs, kaip samtelis.
-„Grybukas“ – plačiai išsižioti, liežuvį pakelti ir ,,priklijuoti” prie kietojo gomurio.
-,,Masažuotojas” – liežuvio galiukas švelniai masažuoja gomurį, dantenas viršuje ir apačioje, lūpas, skruostus iš vidaus, bandydamas piešti brūkšnelius.
-,,Kalakutas“ – vertikaliais judesiais greitu tempu liežuviu glostoma viršutinė lūpa, tariant (bl, bl, bl).
PŪTIMO IR KVĖPAVIMO PRATIMAI
– „Pasivaikščiojimas pievoje – uostome gėles.“ – įkvepiame oro nosimi, imituojant ,,uostymą“.
– Pučiami balionai, dūdelės, vėjo malūnėliai, muilo burbuliukai per šiaudelius,plunksnas, stalo teniso kamuoliukai.
-,,Užpučiame žvakę“ – įkvepiame oro nosimi, iškvepiame pro burną.
– Ilgas žvakės liepsnos pūtimas – ilgas oro iškvėpimas, kad liepsna tik judėtų, bet neužgęstų.
– Pučiama šilta oro srovė, lyg norint sušildyti rankas.
– Žaidimai su šiaudeliu – ,,Gėlių sodinimas“, „Dulkių siurblys“ – įvairius mažus objektus (spalvoto popieriaus skiautelius, vatos gumuliukus) ,,laikyti“ šiaudeliais, sudedant į ,,klombą“, ,,šiukšlynę“.
-Žaidimai su fleita, molio paukšteliais, švilpukais ir t.t.
Remiantis literatūra parengė Vilniaus r. PPT logopedė Česlava Urbanovič
Literatura:
A. Balejko, Jak usuwać wady mowy
G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola“
E. Minczakiewicz, Logopedia